Kringloop



Een aantal van u weten inmiddels dat ik een groot liefhebber ben van Kringloopwinkels. Lekker struinen tussen de oude zooi van anderen en daartussen de kleine “pareltjes” vinden waar ik nog weer wat mee kan. Houten Lijstjes, dozen en ander materiaal dat met een beetje decoreren nog heel mooi wordt. Kunstbloemen, schoenen en oude gebruikte kerstspullen, Je kunt het zo gek niet verzinnen of je vindt het bij de kringloop. 
Ik snuffel ook altijd graag even tussen de boeken. Van oude boekbladen kun je namelijk prachtig leuke dingen maken. 

Onlangs vond ik bij een kringloop winkel zo’n oud boek. Het viel van narigheid uit elkaar. De kaft zat los en de hoeken waren gescheurd. De bladzijden waren mooi vergeeld en  goed bruikbaar. Bij het bladeren zag ik tot mijn vreugde dat er in het boek prachtige kinderprenten zaten. Ik rekende € 1,00 af voor het boek en nam het mee naar huis. Bij het loshalen van de prenten telde ik er uiteindelijk 12. Wat een vondst !

 
Ik had direct volop ideeën voor de prenten. De moeilijkheid zat voornamelijk in de keuze welke prent als eerste te gebruiken. Ook bleken ze dubbelzijdig bedrukt dus gebruik van kant 1 betekend dat kant 2 verloren gaat. Ik heb uiteindelijk eerst alle afbeeldingen in gescand op mijn computer. Misschien dat ik later nog iets kan met de plaatjes. Voor nu ging ik eerst een leuke theedoos maken met de gevonden schat.  

Boekbladen laten zich makkelijk verlijmen met ModPodge, zelf als het papier wat glad is. Het enige nadeel van het gladde papier is dat het wat gaat bobbelen bij het verlijmen. De truc is dan om er een stukje bakpapier overheen te leggen waarop je wat zware boeken of zo stapelt. Op deze manier laat u het drogen. Door het gewicht van de  boeken zal de prent uiteindelijk strak opdrogen. Trek het bakpapier voorzichtig weg voor het geval er toch iets aan je prent gekleefd zit. Lak het (na zorgvuldig drogen) af met een laagje ModPodge. Dit beschermd de prent.


Voor het uiteindelijk resultaat gebruikte ik een oude boekprent, een 4 vaks theedoosje, een stuk scrap papier voor de onderzijde en een stukje vintage kant-lint.



TIPS

  • Oude boekprenten, mooi inpakpapier of oude ansicht kaarten, u kunt het allemaal gebruiken voor decoupage.
  • Gebruik een sterke lijm zoals ModPodge voor het stevige of gladde papier.
  • Doe ModPodge op de ondergrond EN op de achterzijde van het papier. Wacht niet te lang voor u de delen op elkaar legt omdat de lijm snel in het papier trekt.
  • Oude prenten kunt u beter niet met de strijkbout-techniek vastzetten. De hitte van het strijkijzer zal de prenten heel snel lelijk vergelen. 
  • Kijk in kringloop-winkels en op rommelmarkten eens tussen de oude boeken, Kinderboeken maar ook oude kapotte atlassen leven soms prachtig materiaal voor decoupage
Ik wens u veel snuffel plezier !
Conny



Reacties

Populaire posts