Flessen decoreren

Het decoreren met servetten werd van oudsher vaak geassocieerd met de overbekende dakpan.  En ondanks dat er nog steeds veel mensen met heel veel plezier de mooiste dakpannen maken, weten we inmiddels dat er zoveel meer kan met servetten. Hout, metaal en glas …. Het is allemaal te beplakken met servetten waardoor de mogelijkheden eindeloos worden.

Flessen zijn de laatste tijd steeds populairder geworden om zelf te decoreren. Hierbij kunt u uitgaan van lege wijnflessen maar ook mooie oude melkflessen of sierflessen kunnen worden gebruikt.
Voor het decoreren van flessen heeft u gesso nodig als basis. De servet kan altijd met behulp van goede lijm rechtstreeks op het glas worden geplakt maar het effect is gewoon mooier als er een lichte gesso laag onder zit. Ik hou er van om de gesso met een stukje spons of een sjabloneer kwast deppend aan te brengen op het glas. Dat geeft een wat bobbelig effect waardoor het direct een mooie uitstraling krijgt.



In mijn voorbeeld heb ik de gesso niet over de hele fles aangebracht maar ben ik onderaan begonnen (fles op zijn kop zetten zodat u ook de bodem kunt meenemen) en op drie kwart ongeveer gestopt. Omdat ik het lastig vind een mooie rechte lijn te krijgen waar de gesso stopt, heb ik ervoor gekozen om de lijn direct al rommelig af te werken, zo oogt het als een kant-afwerking. Na het drogen heb ik een tweede laag gesso aangebracht. Opnieuw goed laten drogen. Ik heb gekozen voor een label dat van een servet afkomt. Ik heb dit met MultiCoat mat verlijmd op de fles.

Met behulp van stempel techniek zijn de gras/blad/krul motieven  aangebracht. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van stempelinkt van StazOn in de kleur Timber Brown. Ik wilde graag 2 tinten bruin stempelen (alsof er schaduw achter het gras is). Omdat het lastig is om 2 inktkleuren te vinden die qua toon elkaar goed aanvullen heb ik simpelweg 1 kleur genomen. Na het in-inkten van mijn stempel heb ik deze eerste 1x op papier gestempeld en daarna direct op de fles (dus niet bij-inkten tussendoor). Hierdoor is de meeste inkt weg en krijg je het schaduw effect. Dit laten drogen en daarna nogmaals met dezelfde stempel, maar nu na het in-inkten direct op de fles voor het donkere-gras-effect. Na het opnieuw laten drogen is het hele gesso oppervlak 1x afgelakt met MultiCoat mat. Zo is ook het stempelwerk goed beschermd.




Op deze foto ziet u het effect van de stempel vol in de inkt (poging 1) en het effect als u eerst een keer de meeste inkt eraf stempelt op een papiertje (poging 2). Zo kunt u zelf de intensiteit van uw stempel afdruk beïnvloeden.




Qua afwerking heb ik de fles een lint om de hals gegeven. Voor een speels effect laat u iets van het lint naar beneden hangen met een leuk ornamentje er aan. In het voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van oude kristallen die van een kroonluchter afkomen (rommelmarkt, € 0,50 per stuk) maar een leuk houten hartje of een oude bedel doet het ook heel goed.

Gebruikte materialen : Fles, gesso, servet, StazOn inktpad Timber brown, clear stamp "Grass"(nr 550409 van Leanne Creatief), bruin lint, MultiCoat mat servetten lijm. Alles verkrijgbaar in onze webshop. Gebruikte ornament en kristallen hangers uit eigen prive collectie. 

TIPS
  • Gebruik een combinatie van technieken om uw fles mooi te decoreren.
  • Schuift uw lint weg onder uw handen ? Zet het vast met een klein toefje lijm uit een lijmpistool.
  • Kijk eens op Pinterest of Instagram voor inspiratie. Gebruik de zoektermen “flessen” en “decoupage” en uw scherm stroomt vol met mooie ideeën !
  • Onzeker over het effect en of u de technieken beheerst ? Gebruik een oude lege conserven pot als oefen-pot.
  • Decoreer flessen zoveel mogelijk helemaal rondom. Zo kunt u ze ook een een tafel zetten en zijn ze van alle kanten mooi. 


Deze 3 bovenstaande foto's zijn decoratie voorbeelden gevonden op Pinterest 
(bron : www.pinterest.com)


Lees ook de posts :
Gesso  :  alles over gesso en het gebruik ervan



Reacties

Populaire posts