Vogelhuisjes

Ik wordt altijd zo vrolijk van vogelhuisjes in de tuin. In de zomer hoop ik altijd op veel heen en weer gefladder in mijn tuin en mischien wel jonge vogeltjes. Aangezien mijn kat daar net zoveel, zo niet meer, van houdt en dus de hele zomer verwachtingsvol op de loer ligt heb ik sinds enige jaren geen vogelhuisje meer aan de schuur hangen. Het is niet veilig voor de kleintjes dus dan doen we het maar zonder.

In hobbyland kun je prachtige vogelhuisjes in blank hout kopen die je leuk kunt decoreren voor in de tuin. Wel goed aflakken met een weerbestendig product zoals ModPodge Outdoor maar dan kun je wel de hele zomer genieten van je zelfgemaakte decoraties.

In de winter mis ik dat wel eens en dus heb ik al menig vogelhuisje gedecoreerd met het doel om deze gewoon binnen te laten staan. Het zal nooit bewoond worden maar ik kan er dan wel ook gewoon de hele winter van genieten.
En een "binnen-huisje" heeft als voordeel dat je niet beperkt bent om alleen weersbestendige materialen te gebruiken. Dus kun je ook lekker aan de gang met scrappapier, lintjes en papieren bloementjes. Je kunt je decoratie aanpassen aan je interieur, het seizoen of gewoon aan wat je voorhanden hebt aan materialen.

Scrappapier

Zo heb ik me voor dit huisje heerlijk uitgeleefd met scrappapier. Er zijn blokken scrappapier te koop waarbij allerlei printjes en kleurtjes papier qua sfeer op elkaar zijn afgesteld. Als je scrappapier op hout plakt gebruik dan bij voorkeur ModPodge lijm. Dit is stevige lijm die beide materialen goed aankan. Smeer het houten oppervlak in met lijm maar smeer ook het papier aan de achterzijde in. Dan op elkaar en goed laten drogen. Ik zet vaak een paar houten wasknijpers tijdens het drogen op de randjes of hoekjes om te zorgen dat ze niet los piepen.


Het voordeel van het gebruik van scrappapier is ook dat je houten huisje niet eerst geschilderd hoeft te worden.

Servetten

Als je decoreerd met servetten dan zul je wel eerst het huisje wit moeten schilderen. Voor dit ronde huisje koos ik voor een herfst thema met pompoenen. Het blad bovenop is, net als het pompoentje, van kunststof en blijft dus goed zijn keur behouden. Het dak is geschilderd en het huisje zelf is bewerkt met stukjes van diverse servetten.




Het gebruik van verschillende materialen maakt je huisje nog leuker. Zo vond ik op een rommelmarkt vorig jaar een kapotte kandelaar. De vorm stond me aan, de draaiing van het hout is mooi.
Het kostte me € 0,50 en het belandde op mijn werkkamer op de plank "ooit nog eens iets mee doen". Het heeft er zeker 8 maanden gestaan voor ik in eens wist wat ik ermee kon. Ik heb de metalen pin eruit gehaald, de kandelaar schoongemaakt met Dasty (Wibra) en daarna goed laten drogen. Geschilderd en met montage kit vastgezet aan de bodem van een vogelhuisje. Het huisje zelf is eerst geschilderd. het houten zit-stokje heb ik eraf gezaagd en daarvoor in de plaats heb ik een oude koperen lade-knop erin geschroefd. Het huisje is met servetten gedecoreerd en afgewerkt met o.a. papieren bloementjes.

Door de bodem van het huisje in dezelfde kleur te schilderen als de kandelaar is het een geheel geworden.

Door het combineren van materialen en technieken maak je zo een geheel eigen vogelhuisje.

Tip :


Zet kunststof vogeltjes, papieren bloemetjes en lint vast met lijm uit het hetelijm pistool.

Nog meer inspiratie nodig ? 

Ga eens naar Pinterest.com en tik als zoekopdracht de woorden "birdhouse" en "decoupage".
Je zult versteld staan van de enorme hoeveelheid leuke ideeën !






Veel knutsel plezier
Conny





Reacties

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie. Na controle door de beheerder zal uw reactie zichtbaar worden.

Populaire posts